Avrupa’da son 6 aydaki ekonomik kriz nedeniyle genişbant internet erişiminde yaygınlaşma oranının düşmeye
başlaması dikkat çekti.
Avrupa ülkelerindeki genişbant internet erişimi oranı büyümeye devam ediyor. Avrupa’da abone sayısı geçen yıla göre yüzde 20 artarak, 110.5 milyona ulaştı. Avrupa’da her 100 kişiden 22’sinin internet abonesi olmasına karşın, Türkiye’de sadece 7 kişinin abone olduğu belirlendi.
Avrupa Alternatif Telekomünikasyon Operatörleri Derneği (ECTA), yılda iki kez yayımlanan ve Avrupa’da genişbant internet kullanımı ile ilgili raporunun sonuçlarını açıkladı. 2008 yılı Eylül ayının verilerine göre hazırlanan raporda, Avrupa Birliği (AB) çapında genişbant bağlantı sayısının bir önceki yıla göre yüzde 20 artış göstererek 110,5 milyona ulaştığına yer veriliyor. Bu oran, Avrupa nüfusunun yüzde 22’sini temsil ediyor. Raporda yer alan rakamlara göre, son altı aydaki artış ise yalnızca yüzde 9 olarak görülüyor. Ekonomik krizin etkisin hissedilmeye başlanması ile birlikte AB ülkelerindeki artış oranının düşmeye başladığı görülüyor.
Yaygınlık oranının en yüksek olduğu ülke yüzde 37 ile Danimarka olurken, yüzde 36 ile Hollanda 2. sırada yer aldı. Bu ülkeleri İsveç, Finlandiya ve İngiltere takip ediyor. Rapora göre Türkiye’de 5 milyon 616 bin 697 ADSL ve 19 bin 433 kablo internet abonesi bulunuyor. Bu rakamlar ile Türkiye’de nüfusun ancak yüzde 7’sinin internet abonesi olduğu görülüyor. Rapora göre en hızlı büyüme oranları Yunanistan, Kıbrıs Rum Kesimi ve Malta’da gerçekleşti. Finlandiya, İsveç, Danimarka, Hollanda ve İngiltere gibi bazı lider ülkelerde büyüme rakamlarının gerilemesi, bu ülkelerde genişbant internet piyasasının yeterli olgunluğa erişmiş olmasına bağlanıyor.
PAZAR HAKİMİYETİ TÜRK TELEKOM’DA
Türkiye’de genişbant internet pazar payının yüzde 94’üne yerleşik işletmecinin sahip olması da dikkat çekti. Rapora göre, Avrupa’da genişbant hizmetlerinin yüzde 20’si alternatif işletmecilerin altyapısı üzerinden, yüzde 30’u ise Yerel Ağın Paylaşıma Açılması (YAPA) kapsamında, yüzde 50 ise yerleşik işletmeci tarafından Al-Sat sistemi ile pazarlanıyor. Türkiye’deki, alternatif işletmecilerin YAPA kapsamında ve kendi altyapıları üzerinden hizmet sundukları abone oranı yüzde 1’e bile olaşmadığı görülüyor.
TÜRKİYE’DE KABLO İNTERNET ZAYIF KALDI
Avrupa’da internet hizmetlerinin yüzde 81’i ADSL, yüzde 16’sı kablo, yüzde 1’i ise fiber erişim ile veriliyor. Türkiye’de ise yüzde 98,6’sı ADSL, yüzde 1’i kablo altyapısı ile sağlanıyor. Avrupa’da ortalama fiber erişim oranı yüzde 0,3 olarak belirlendi. Ancak, İsveç’in yüzde 5.6, Estonya’nın yüzde 4.9 ve Litvanya’nın yüzde 4.2 oranları ile fiber-optik kablolarla yüksek hızda internet erişimi sağlanmasında AB’ye öncülük ettikleri görülüyor. Raporda yer alan bir başka ilgi çekici rakam ise Türkiye’de kablo internetin kullanım oranı yüzde 1’de kalmasına rağmen, Avrupa genelinde bu oran yüzde 16 olarak belirlendi.